02177851437

ارتباط با روابط عمومی
خانه/وبلاگ/اخبار/اخبار نمایشگاه ها/وزیر علوم: علوم انسانی باید مساله‌محور و متناسب با جامعه ایران باشد
اخبار نمایشگاه ها

تأکید وزیر علوم بر تحول در آموزش عالی کشور

وزیر علوم: علوم انسانی باید مساله‌محور و متناسب با جامعه ایران باشد

وزیر علوم: علوم انسانی باید مساله‌محور و متناسب با جامعه ایران باشد
25 آذر 1404
خبرنگار فیرنا
حسین سیمایی در آیین افتتاح نمایشگاه دستاوردهای سازمان مطالعه و تدوین کتب دانشگاهی در علوم اسلامی و انسانی (سمت) و رونمایی از پروژه‌های هوشمندانه و نوآورانه که در محل این سازمان برگزار شد، ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمع فرهیختگان علوم انسانی، اظهار داشت: اگر علمی نتواند به معضلات و بحران‌های جامعه پاسخ دهد، هزینه‌کردن برای آن بی‌فایده است و نمی‌تواند نقش مؤثری در توسعه کشور ایفا کند.

به گزارش خبرگزاری فیرنا، حسین سیمایی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، در آیین افتتاح نمایشگاه دستاوردهای سازمان مطالعه و تدوین کتب دانشگاهی در علوم اسلامی و انسانی (سمت) و رونمایی از پروژه‌های هوشمند و نوآورانه، بر ضرورت تحول در رویکرد علوم انسانی کشور تأکید کرد.

وی با اشاره به جایگاه سازمان «سمت» به‌عنوان یکی از نهادهای علمی برخاسته از انقلاب اسلامی اظهار داشت: این سازمان با تلاش‌های مرحوم دکتر احمدی بنیان‌گذاری شد و امروز به مرحله‌ای از بلوغ رسیده که می‌تواند همگام با تحولات روز حرکت کند.

چرا علوم انسانی در ایران روزآمد نیست؟

وزیر علوم با طرح این پرسش که چرا علوم انسانی در ایران به‌روز نیست، گفت: علوم انسانی در غرب نیز دانشی نوپاست، اما در ایران با تأخیر بیشتری وارد شده است. نتیجه این وضعیت آن است که نه علوم انسانی غربیِ روزآمد را به‌طور کامل در اختیار داریم و نه توانسته‌ایم علوم انسانی بومی متناسب با شرایط خود تولید کنیم.

وی افزود: یکی از مهم‌ترین دلایل این عقب‌ماندگی، بی‌توجهی به خاستگاه علوم انسانی و ناهماهنگی آن با واقعیت‌های فرهنگی، اجتماعی و دینی جامعه ایران است.

ضرورت تولید علوم انسانی بومی و مساله‌محور

سیمایی با تأکید بر پرهیز از تقلید صرف گفت: باید ضمن شناخت دقیق دستاوردهای جهانی، علوم انسانی متناسب با نیازها و مختصات بومی کشور تولید شود. علم زمانی ارزشمند است که بتواند مسائل واقعی جامعه را حل کند.

وی تصریح کرد: امروز بارها از مساله‌محور بودن علم سخن گفته می‌شود، اما اگر علمی نتواند پاسخگوی بحران‌ها و چالش‌های کشور باشد، سرمایه‌گذاری در آن توجیهی ندارد. در حالی که علوم انسانی، زیرساخت توسعه کشور است و بدون آن مفاهیمی مانند عدالت اجتماعی، شفافیت و تعارض منافع قابل درک نخواهد بود.

وزیر علوم با اشاره به هشدارهای علمی دانشگاه تهران درباره بحران خشکسالی گفت: سال‌ها پیش دانشگاه‌ها نسبت به کم‌آبی تهران هشدار داده بودند، اما مورد توجه قرار نگرفت. خوشبختانه امروز دولت با رویکرد علمی و دانشگاهی، گوش شنوایی برای نظرات دانشگاه‌ها دارد و مسائل مهمی مانند بحران آب به دانشگاه تهران سپرده شده است.

اشتراک گذاری
دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

با استفاده از روش های زیر می توانید این نوشته را با دوستانتان به اشتراک بگذارید

زمینه‌های نمایش داده شده را انتخاب نمایید. بقیه مخفی خواهند شد. برای تنظیم مجدد ترتیب، بکشید و رها کنید.
  • تصویر
  • دسترسی
  • توضیح
  • قيمت
  • افزودن به سبد خرید
برای مخفی‌کردن نوار مقایسه، بیرون را کلیک نمایید
مقایسه محصولات