02177851437

ارتباط با روابط عمومی
خانه/وبلاگ/صنعت نمایشگاهی/مدیرکل سازمان توسعه تجارت: مدیریت مرزها و کاهش هزینه‌های لجستیکی، کلید تقویت صادرات ایران
صنعت نمایشگاهی

چالش‌های لجستیکی و استانداردهای صادراتی در مسیر توسعه تجارت خارجی

مدیرکل سازمان توسعه تجارت: مدیریت مرزها و کاهش هزینه‌های لجستیکی، کلید تقویت صادرات ایران

مدیرکل سازمان توسعه تجارت: مدیریت مرزها و کاهش هزینه‌های لجستیکی، کلید تقویت صادرات ایران
18 آبان 1404
خبرنگار فیرنا
مدیرکل دفتر خدمات آماد سازمان توسعه تجارت ایران، با اشاره به اهمیت کاهش هزینه‌های لجستیکی در بهبود رقابت‌پذیری کالاهای ایرانی در بازارهای جهانی، گفت: حل مشکلات حمل‌ونقل ریلی و جاده‌ای و مدیریت واحد مرزها از اولویت‌های اصلی در مسیر توسعه صادرات است.

محمدعلی امامی، مدیرکل دفتر خدمات آماد سازمان توسعه تجارت ایران، با اشاره به اینکه تجارت خارجی تنها به نوع کالا محدود نمی‌شود، اظهار کرد: «مسائل گمرکی، لجستیکی، بهداشتی و فنی در قالب استانداردهای بین‌المللی تعریف می‌شوند و باید مورد توجه جدی حاکمیت، صادرکنندگان و سیاست‌گذاران قرار گیرند.» او افزود: «صادرکننده علاوه بر رعایت استانداردها، باید به بازاریابی، شناخت بازار هدف و مسائل تجاری نیز توجه کند.»

 

امامی با تأکید بر نقش حمل‌ونقل در قیمت نهایی کالا گفت: «هرچقدر بتوانیم هزینه حمل‌ونقل را کاهش دهیم، تأثیر مثبتی بر رقابت‌پذیری محصولات ایرانی خواهد داشت. به عنوان نمونه، اگر حمل کالا با ریل سه هزار دلار و با حمل هوایی هزار دلار باشد، مسیر دریایی با هزینه کمتر، مزیت بیشتری ایجاد می‌کند.»

 

مدیرکل دفتر آماد سازمان توسعه تجارت بیان کرد: «حدود ۸۰ تا ۸۵ درصد صادرات ایران از طریق دریا و ۱۵ تا ۲۰ درصد از مسیرهای غیر‌دریایی انجام می‌شود. با این حال، محدودیت‌های ناشی از تحریم‌ها مانع استفاده کامل از ظرفیت بنادر شده و صادرات از طریق کشتی‌های کوچک‌تر انجام می‌شود.» امامی با انتقاد از تعدد نهادهای تصمیم‌گیر در مرزها گفت: «نبود مدیریت واحد در پایانه‌های مرزی موجب تأخیر کامیون‌ها تا هفت روز شده است؛ این وضعیت هزینه حمل‌ونقل را افزایش داده و صادرات کشور را با مشکل مواجه می‌کند.»

 

او تصریح کرد: «با وجود تحریم‌ها، توسعه بخش دریایی باید هم‌زمان با افزایش حجم صادرات انجام شود. در حال حاضر، تمرکز ما باید بر بهبود ناوگان ریلی، افزایش تعداد واگن و لوکوموتیو و اصلاح مدیریت مرزها باشد.»
امامی افزود: «زمانی که کامیون‌ها پشت مرز متوقف می‌شوند، هزینه نگهداری نیز به هزینه حمل افزوده می‌شود که تأثیر منفی بر صادرات دارد.»

 

مدیرکل دفتر خدمات آماد سازمان توسعه تجارت خاطرنشان کرد: «در صادرات، کالا باید مطابق استاندارد کشور مقصد تولید شود، در حالی که در واردات، ملاک استانداردهای داخلی است. بنابراین تعیین کشور هدف در ابتدا بسیار مهم است.»

 

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

با استفاده از روش های زیر می توانید این نوشته را با دوستانتان به اشتراک بگذارید

زمینه‌های نمایش داده شده را انتخاب نمایید. بقیه مخفی خواهند شد. برای تنظیم مجدد ترتیب، بکشید و رها کنید.
  • تصویر
  • دسترسی
  • توضیح
  • قيمت
  • افزودن به سبد خرید
برای مخفی‌کردن نوار مقایسه، بیرون را کلیک نمایید
مقایسه محصولات